Lag en myk start, men kom i gang nå!

Gode studievaner handler om å lage gode rutiner. En rutine kan være å stå opp, dra på lesesalen, eller sette deg ved et ryddig skrivebord til samme tid hver dag. Klarer du å gjennomføre dette i tre uker, er sjansene store for at dette blir en innarbeidet vane for deg. Da trenger du ikke bruke viljestyrke og motivasjon til dette utover i semesteret. Lag deg gjerne en myk start, det viktigste er ikke antall timer du sitter nå i januar, men at du har fokus på å lage deg en god rutine.

Små skritt mot store mål

Skal du trene deg opp til en maraton, begynner du ikke med å løpe fire mil. Ta små etapper av gangen og bygg opp «kondisen» etter hvert. Sett avgrensede delmål for dagen, så små at du vet du kan klare å gjennomføre dem. Det kan for eksempel være å låne en bok på biblioteket og lese innholdsregisteret, sende en epost til veileder, eller se gjennom pensum til tema for neste forelesning.

Skaff deg oversikt

Lag en overordnet plan hvor du skriver opp dato for innleveringer, eksamener, seminarer eller praksisperioder. Hvordan ser semesteret ut? Blir det mye i visse perioder? Når passer det deg å ta noen ekstra skift på jobb og når bør du kanskje ikke jobbe? Når passer det med en helgetur hjem eller annet gøy? God oversikt gir færre overraskelser og mindre stress.

Søk sosial tilhørighet

Ta kontakt med medstudenter, om det er for å etablere kollokviegruppe eller noen å ha morgenkaffe med. Samarbeid gir bedre læring, og det å ha avtaler med noen, øker sjansene for at du kommer deg opp og ut. Kanskje du kan foreslå et fast morgenmøte på Zoom, eller en «ettersnakk» med en gruppe medstudenter etter forelesning? Eller foreslå felles lunsj med en som bor i nærheten av deg? Les denne artikkelen dersom du trenger råd om hvordan bli kjent med andre.

Tilpass studievanene med andre vaner.

Det er lettere å få til å jobbe jevnt og trutt, hvis studiene er godt innarbeidet som en del av de andre hverdagsrutinene dine. Det kan for eksempel være en god morgenrutine, med frokost og en luftetur før første forelesning. Da vet kroppen og hodet hva som kommer, og innstiller seg deretter. Det kan også være å finne faste tidspunkter for å trene i uka, etter en forelesning, eller på formiddagen på dager hvor du har sene forelesninger. En annen god vane er å rydde skrivepulten etter en endt økt. Da markerer du overgangen til fritid, og gjør det lettere å skille mellom arbeid og avslapping.