Sliten i Koronamuskelen?

Vårsemesteret ble en krise. Alt ble innstilt, begrenset eller digitalisert. Selv om vi var urolige, kunne vi også kjenne på dugnadsånd og en spenning over variasjonen i den nye hverdagen. Slik er vi som mennesker; nyoppstått stress kan gi et ekstra gir. Nå, flere måneder og flere runder inn i bekjempelsen av viruset, er det lite igjen av det ekstra giret. Hva kan du gjøre for å holde ut når «koronamuskelen» din er utslitt?

Les mer

Råd til deg som sliter med eksamensangst

Karakterer og eksamener er i utgangspunktet ment å skulle øke motivasjonen og innsatsen din. Men krav til karakterer kan skape så mye stress og bekymring at det går utover din evne til å tenke klart. Nerver i forkant av eksamen er helt normalt, og kan føre til at du skjerper deg, men for noen kan nervene ta overhånd.

Les mer

Hvordan håndtere nerver ved muntlig eksamen

Hvordan lykkes på muntlig eksamen til tross for høy nervøsitet? Studentrådgivningen i SiO Helse har noen råd til deg:

Les mer

Utsetter du ting du burde fått gjort?

Å prokrastinere betyr at du utsetter noe du egentlig har bestemt deg for å gjøre, selv om du vet at det er uheldig for deg. Her kan du lese mer om prokrastinering og få noen råd til hvordan unngå å gå i prokrastinerings-fella.

Les mer

5 råd mot eksamensangst – Før eksamen

Ikke skyv bort tanken på eksamen! Her er fem råd til deg som sliter med eksamensangst

Les mer

5 råd mot eksamensangst – På eksamensdagen

Hvordan takle nerver på selve dagen? Her er fem råd til deg som sliter med eksamensangst

Les mer

Tips til digital muntlig eksamen.

Som om ikke muntlig eksamen er nervepirrende nok i seg selv, skal du nå avlegge den online. Nervøs? Studentrådgivningen i SiO Helse gir deg noen tips til forberedelse og gjennomføring av digital muntlig eksamen.

Les mer

Semesterstart 2020. Få den beste semesterstarten til tross for koronarestriksjoner og digitale forelesninger.

Høstens studiestart blir en blanding av digitale og fysiske møteplasser. Hvordan kan du forberede deg mest mulig på en annerledes semesterstart?

Les mer

Studiemestringstips til hjemmekontor

Hjemmekontor utfordrer vår evne til å strukturere egen studiehverdag. Sliter du med prokrastinering og selvdisiplin til vanlig, vil ikke isolasjonen gjøre det lettere. Selv de som vanligvis holder seg til en fast timeplan, kan kjenne på uro når rutinene faller vekk. Men det er håp, du kan lage din egen struktur og her er noen tips for hvordan du kan få det til.

Les mer

Dårlig samvittighet

Følelser hjelper oss til å navigere i verden og skal i bestefall motivere oss til å handle. Som at når du føler deg sulten, så er sultfølelsens funksjon at du skal skaffe deg mat. Når du føler frykt, skal følelsen få deg til å stoppe, trekke deg unna, unngå fare. Men hvorfor får vi dårlig samvittighet?

Les mer

Tidsplanlegging. Hvordan lage en god ukeplan for å redusere stress og dårlig samvittighet?

Er du en av dem som føler du aldri kommer i land med uka, plages av mye dårlig samvittighet eller stress, ofte glemmer viktige datoer og møter, eller sliter med å skille mellom studier og fritid? Da kan en ukeplan være et godt verktøy for deg. Studentrådgiveren gir deg her noen tips for hvordan lykkes med ukeplan.


Plattform: Ung.no