Hvordan kan jeg oppleves som mindre belærende oven for medstudenter?

Still spørsmål
account_circle

SPØRSMÅL

Jeg merker meg at jeg kan opptre belærende overfor medstudenter når vi diskuterer fag, og at jeg, ved å stille spørsmål til eller se kritisk på påstanden vedkommende kom med som et innspill til dialogen, forhindrer flyt i diskusjonen. Jeg kan være direkte i kommentarene/tilbakemeldingene mine, men forsøker å gi det som konstruktiv tilbakemelding så det ikke oppleves som personlig angrep. For ikke å ha i bakhodet at dersom jeg kommer med en "kritikk", så skal jeg komme med to positive ting medstudenten gjorde bra. Jeg ser ikke ned på medstudenten og føler ikke noe behov for å måtte heve meg over h*n, men jeg formulerer meg på en måte som virker så arrogant. Likevel, når jeg spør medstudenter om de opplever dette fra meg (for jeg vil ikke være en som oppfattes som en bedreviter), så sier de at det ikke gjør noe. Men jeg bryr meg om dem. Hvordan kan jeg bli bedre på å åpne diskusjonen og stille spørsmål på en måte som ikke "lukker"/"stenger" partneren, men heller motiverer dem?

SVAR

Besvart 22.01.2021 14:42:26
account_circle