Hvordan forebygge angst i eksamensperioden?

Still spørsmål
account_circle

SPØRSMÅL

Jeg er student og går mitt fjerde semester nå. Har slitt med angst i noen år, og har vært i kognitiv terapi mot det, likevel kommer det tilbake i perioder. Disse periodene er som regel akkurat når jeg har eksamen, fordi da er jeg ekstra stresset og dermed mer utsatt for angst. Når jeg er i en angstperiode har jeg f.eks. ingen matlyst, som heller ikke er bra når det er eksamensperiode - i fjor vår gikk jeg tre måneder hvor jeg spiste ekstremt lite (jeg vil spise, men kroppen brekker seg når jeg svelger maten. Hater det). Jeg trenger tips til hvordan jeg kan sette opp eksamensperioden nå uten at det vil gå ut over den psykiske (og dermed fysiske) helsa mi over lenger tid. Nå har jeg to måneder med eksamensperiode foran meg, så det vet jeg blir heftig og at jeg kommer til å ha det mye stress. Likevel ønsker jeg å sette av litt tid hver dag til å jobbe med psyken, slik at jeg jobber litt "forebyggende" mot angsten og ikke bare "brannslukning" som jeg pleier.

SVAR

Besvart 20.04.2021 15:33:07
Jeg synes også du bør lese:
attach_file

Hvordan mestre bekymringstanker?

Er du en som bekymrer deg mye og som synes det er vanskelig å slutte og bekymre seg? Du har gjerne bekymret deg for hvordan det skal gå på eksamen, hvordan du skal klare å betale husleie og samtidig ha nok penger til mat eller om du i det hele tatt vil komme i jobb etter utdanning? Det å bekymre seg er naturlig, men kan bli slitsomt hvis bekymringstankene tar overhånd. Her er noen råd på hvordan du lettere kan kontrollere bekymring.

 

Les mer
account_circle