Motivasjon styrer oss

Motivasjon er det som styrer menneskers atferd, en følelse, et driv, noe som styrer hva vi gjør. Vi deler mellom indre og ytre motivasjon, der indre motivasjon er når aktiviteten i seg selv oppleves som belønnende; noe interessant, noe morsomt, noe positivt. Hvis du for eksempel spiller fotball fordi du synes det er gøy eller leser en artikkel fordi den interesserer deg, er du indre motivert. Ytre motivasjon er handlinger som styres av et utfall, som å gjøre noe for å få en belønning, oppnå noe du vil ha, eller å unngå noe negativt. Hvis du spiller fotball fordi du vil komme i form, eller leser for å unngå en ubehagelig eksamenssituasjon, eller for å oppnå et mål, er du ytre motivert.

Indre og ytre motivasjon går ofte over i hverandre. Vi kan si at vi vil studere for eksempel sosiologi, fordi vi synes det er spennende (indre motivasjon), men også at vi vil gjøre det bra på eksamen for å kunne få lov til å fortsette videre på master (ytre motivasjon).

Hvorfor er det ekstra mange som sliter med motivasjon nå?

Koronarestriksjonene frarøver deg de energikildene du normalt lader batteriene dine med: gå på forelesninger, venner, familie, trening, hobbyer – alt er borte eller kraftig redusert. Variasjonen i hverdagen er borte. Fester, noe som skjer, å planlegge noe som skal skje. Alt dette gir ny energi. Du hadde kanskje ikke tenkt over at reiseveien din, eller de halvveis bekjente medstudentene på lesesalen, gir deg energi? Eller at måten vi tar oss litt sammen på når vi er under andres blikk, motiverer deg? Men fraværet av summen av alt dette, forhindrer deg i å legge opp ny energi.

I tillegg opplever vi også energitappende faktorer: brustne drømmer for semesteret, savnet etter noe eller noen. Bekymringen for fremtiden, eller kanskje noen du er glad i. Kjedsomheten. Ensomheten. Vi havner i negative spiraler; forelesningene blir mer kjedelig på zoom, du trenger ikke sitte oppreist og bli sett av noen, så du deltar mindre aktivt. Som etterpå fører til mindre mestringsopplevelse. Det igjen, gjør at vi føler oss dårlige og stjeler energi. Som gjør at vi ikke orker å ta fatt på nytt kapittel osv…

Motivasjon er driv, er energi, og du er både energitappet og er frarøvet ladestasjonene dine.

Hvordan få mer motivasjon?

1.Skyld på korona

Det er med andre ord ikke deg det er noe galt med, det er situasjonen du står i. Og du står i den sammen med veldig mange andre. Det forverrer situasjonen, dersom du i tillegg skal rette frustrasjonen innover og kritisere deg selv for å være lat, udugelig eller defekt.

2. Let etter nye ladestasjoner

Hvis du ikke kan møte andre, kan du møte deg selv litt bedre? Sjekk om det har en effekt på deg om du gjør noe nytt på fritida, fremfor å passivt se på en skjerm. Skrive dikt? Bake et noe? Lage gaver til noen du er glad i? Sortere bilder / lage fotobok? Lære deg å stå på henda?

Poenget her er ikke å finne en ny hobby på livstid, men å finne inspirasjon. Å dvele over manglende motivasjon genererer sjeldent positiv energi. Men å gjøre noe som gir deg litt inspirasjon hjelper. Det er faktisk slik at dersom du klarer å finne inspirasjon til et lite hobbyprosjekt, så kan inspirasjonen smitte over til å jobbe med studiet også.

3. Let etter «godfølelsen»

Godfølelsen er litt som inspirasjon, og å lete etter den, litt som mental trening. For eksempel; dersom du våkner og tenker på hvor kaldt det er, og hvor trøtt du er, motiverer du deg selv til å bli liggende. Klarer du å fokusere på dette bildet: du med bøkene foran deg, en kopp kaffe, kanskje et stearinlys, stjerner og julelys utenfor vinduet, følelsen av å komme tidlig i gang? Prøv å mane frem godfølelsen du har når du er ferdig med en god økt og fortsatt har tid til å gjøre noe på kvelden.

4. Fremtving ytre motivasjon

Hvis du kjenner at du hovedsakelig lar deg motivere av ytre ting; bruk det for det det er verdt. Lag avtaler med andre om å studere samtidig som dem på skype, og avtal en passende straff dersom du skulle forsove deg. Hvis du vet at det hjelper deg med en treningsøkt før studiene, men aldri klarer å motivere deg til det; sett et mål og fortell andre om det. Avtal med en venn at du skal sende en snap fra hver morgentur, eller av to-do lista di som du har krysset av for oppgaver etter endt studiedag.

5. Minn deg selv på at dette varer ikke evig

Jepp, this too shall pass, og i mellomtiden er det beste du kan gjøre, å prøve å gjøre ditt beste med situasjonen. Vær grei med deg selv, ikke forvent ditt livs prestasjon akkurat nå, og planlegg noe du virkelig ser frem til å gjøre når samfunnet åpner igjen.