Fordeler ved gråt

1. Du føler deg bedre etterpå: Flere studier har funnet at mennesker føler seg bedre etter at man har «indusert» gråt. Det virker altså som at det å se en trist eller rørende film, eller å høre på musikk som får tårene til å renne er sunt for deg.

2. Relasjoner fordypes: Forskning tyder på at mennesker som gråter oppfattes som vennlige/empatiske, og at andre føler seg nærmere dem og får lyst til å hjelpe dem. De fleste har selv erfart at en samtale med en venn som begynte å gråte gjorde at dere fikk en dypere kontakt.

3. Du er mer i kontakt med hva som er viktig for deg: Alle følelser har som funksjon å fortelle deg selv og andre om noe. Gråt forteller deg at du har, eller står i fare for å skulle, miste noe som er viktig for deg. Det er vondt, men det betyr også at du forstår hva som er viktig for deg og hva du ønsker å få mer av i livet fremover. Videre kan det motivere deg til å sette pris på det du allerede har, eller kjempe for å ikke miste noe.

4. Du slipper bruke energi på å presse tilbake følelser: Har man egentlig har behov for å gråte, men anstrenger seg for å unngå dette, kan det ha en del negative konsekvenser. For eksempel kan man unngå å gråte ved å skifte tema fra det som er vondt, distansere seg fra mennesker, isolere seg hjemme, banalisere sine problemer ved å vitse om det, etc. Slike strategier tar en god del energi, kan gi spenninger og smerter i muskler, og føre til at du føler større avstand fra deg selv og andre. Du viser frem noe annet enn slik du føler deg på innsiden – det kan lett føles ensomt eller falskt i lengden.

Forskjellige typer av gråt

Kanskje sitter du nå og tenker «Men jeg føler meg bare dårligere når jeg gråter!» Både forskere og mennesker flest er uenige og har forskjellige erfaringer med hvorvidt gråt gjør at ting føles bedre eller dårligere. En forklaring til dette kan være at det finnes forskjellige typer av gråt:

1. Tristhet/sorg-gråt – Gråten er knyttet til en opplevelse av tap. Det kan være tap av en person, et dyr, en relasjon, et håp, en ide, eller hva som helst. Denne type gråt oppleves ofte meningsfull, følger en slags bølge-form der den blir sterkere og etter hvert roer seg. Du opplever som regel en lettelse etterpå.

2. Hjelpeløs/håpløs gråt – Denne type gråt kan oppleves mer som fortvilelse eller tomhet, og kanskje føles det som den ikke har en slutt? Her trenger man kanskje fokus på løsninger, og hva man kan gjøre for å komme seg videre, heller enn å bli lenge i den håpløse gråten.

3. Stress-gråt – Mange mennesker får tårer i øynene når de er stresset, det er rett og slett et fysiologisk uttrykk for aktivering og stress i kroppen. Denne type gråt er altså et uttrykk for at du er overveldet og trenger en pause, litt ro, støtte eller hjelp med problemet som stresser deg.

4. Sinne-gråt – Noen begynner å gråte når de egentlig er sint eller frustrert. Det kan være irriterende eller skamfullt, da man ofte ønsker å fremstå tydelig eller kraftfull, men kroppen gjør noe helt annet. Det du trenger da, er å prøve å formidle det sinnet vil si, oftest dreier det seg om behov for å sette grenser eller hevde sin mening eller behov.

5. Moralsk/empatisk gråt – Du vet når du ser en video av noen som gjør noe modig og fint, eller når en far holder et rørende tale til sin sønn og du merker hvordan tårene presser seg på? Forskerne kaller dette for moral tears, og det er noe vi utvikler først når vi blir voksne. Denne type gråt er et uttrykk for at våre verdier er berørt, og belønner gode handlinger.

Oppsummert kan vi altså se at gråt har en rekke fordeler for ditt velvære og for dine relasjoner. Generell anbefaling er derfor å la tårene renne, når situasjonen tillater det. Opplever du at gråten skaper problemer for deg, kan det være greit å spørre deg selv hva du egentlig har behov for, og ta gjerne inspirasjon fra listen på forskjellige typer gråt, og se om det er noe du kan gjøre for å dekke behovet ditt.